Montessoripedagogiken
Maria Montessori visste vad varje förälder vet - nämligen att alla barn är nyfikna, fulla av upptäckarglädje och ivriga att pröva på och lära nya saker. Och precis som föräldrar världen över märkte hon, att barnens intressen varierar med ålder och mognad.
Dessutom observerade hon, att intresseförändringar följer ett givet mönster, som är detsamma hos alla barn. Från de allra tidigaste intressena av att äta själv, lära sig gå, prata osv, till intresset för läsning, matematik, rymden osv.
Hon fann, att barn under sina olika mognadsstadier är speciellt mottagliga av olika slags kunskap. Hon insåg det värdefulla i att ta till vara intresseperioderna, som hon kallade "känsliga" eller "sensitiva" perioder. Hon insåg betydelsen av att ge barnet frihet att välja aktivitet och möjlighet att arbeta ostört i egen takt. Och att ta ansvar för sig själv och visa hänsyn till andra.
Dessutom observerade hon, att intresseförändringar följer ett givet mönster, som är detsamma hos alla barn. Från de allra tidigaste intressena av att äta själv, lära sig gå, prata osv, till intresset för läsning, matematik, rymden osv.
Hon fann, att barn under sina olika mognadsstadier är speciellt mottagliga av olika slags kunskap. Hon insåg det värdefulla i att ta till vara intresseperioderna, som hon kallade "känsliga" eller "sensitiva" perioder. Hon insåg betydelsen av att ge barnet frihet att välja aktivitet och möjlighet att arbeta ostört i egen takt. Och att ta ansvar för sig själv och visa hänsyn till andra.
Miljön är anpassad och förberedd
I ett Montessorirum material och möblemang anpassat efter barnen. Där finns material både för praktiska, intellektuella och sinnestränande övningar. Alltifrån skokräm och putstrasor till sinnrikt material, som tränar logiskt, matematiskt tänkande. Material, som övar upp skrivförmåga, språkkänsla och grammatik. Men också saker, som låter barnen träna syn, hörsel, lukt, smak och känsel. Montessoris idé om inlärning handlar om att gå från det konkreta till det abstrakta.
Matematikmaterialet t ex ger barn en taluppfattning och tydliga begrepp om räkneoperationer. När ett barn väl har förstått ett moment, är det dags att lämna materialet och lösa uppgifter på abstrakt väg. Så gott som allt material fyller flera funktioner. Ofta arbetar små barn sensoriskt med det. Sedan använder äldre barn samma material för intellektuell förståelse. De flesta material är självrättande. Barnen får uppleva tillfredsställelsen av att själva se, att de lyckats med en uppgift.
Matematikmaterialet t ex ger barn en taluppfattning och tydliga begrepp om räkneoperationer. När ett barn väl har förstått ett moment, är det dags att lämna materialet och lösa uppgifter på abstrakt väg. Så gott som allt material fyller flera funktioner. Ofta arbetar små barn sensoriskt med det. Sedan använder äldre barn samma material för intellektuell förståelse. De flesta material är självrättande. Barnen får uppleva tillfredsställelsen av att själva se, att de lyckats med en uppgift.
...och en god hjälp i uppfostran
Allt material är av god kvalitet. För att barnen ska lära sig vänta på sin tur finns de olika materialen bara i ett exemplar. Var sak har också sin särskilda plats i rummet. Den som använt ett material har ansvar för att det snyggt och prydligt kommer på plats igen. På så sätt är materialet alltid i fint skick när nästa barn kommer.
Barnen bestämmer själva när de vill ta en paus. Det finns alltid ett fruktbord framme, med plats för två åt gången. Där kan barnen ta en paus och äta frukt. De lär sig att samarbeta och ta hänsyn till varandra.
Barnen bestämmer själva när de vill ta en paus. Det finns alltid ett fruktbord framme, med plats för två åt gången. Där kan barnen ta en paus och äta frukt. De lär sig att samarbeta och ta hänsyn till varandra.
Pedagogen visar
I en Montessorigrupp är pedagogernas uppgift inte att i första hand förmedla kunskap. Snarare att observera barnen och vara uppmärksam på varje barns behov. Att ge den stimulans, som svarar mot varje barns mognad och intresse.
Läraren berättar, beskriver, stimulerar till diskussion och nya frågeställningar. Visar var kunskap finns att hämta och visar hur materialet skall användas för att ge meningsfull träning. Sedan gäller det för barnet att arbeta självständigt med sin uppgift.
All onödig hjälp är ett hinder i barnets utveckling. Pedagogen gör även dagliga observationer och dokumenterar det enskilda barnets utveckling.
Läraren berättar, beskriver, stimulerar till diskussion och nya frågeställningar. Visar var kunskap finns att hämta och visar hur materialet skall användas för att ge meningsfull träning. Sedan gäller det för barnet att arbeta självständigt med sin uppgift.
All onödig hjälp är ett hinder i barnets utveckling. Pedagogen gör även dagliga observationer och dokumenterar det enskilda barnets utveckling.
Vill Du veta mer?
Kontakta gärna personalen på förskolan om Du vill veta mer om montessoripedagogiken eller Maria Montessori. De kan både berätta mer och ge tips om litteratur.